HUISHOUDELIJK REGLEMENT STICHTING BILJART- EN DENKSPORTCENTRUM GOUDA
Dit Huishoudelijk Reglement is een uitvloeisel van artikel 14 van de statuten van Stichting Biljart- en Denksportcentrum Gouda (BDC) en geldt voor de leden en bezoekers van de verenigingen die gebruikmaken van het centrum alsmede voor leden en donateurs.
Artikel 1. Toegang
– Het centrum van Stichting Biljart- en Denksportcentrum Gouda is, onder voorbehoud, vrij toegankelijk voor zijn donateurs en leden alsmede leden van de verenigingen en biljartteams die verbonden zijn aan het centrum middels een huurcontract. Dat geldt ook voor tegenstanders en bezoekers van wedstrijden. Bij biljartspelers onder de 16 jaar is er alleen toegang onder begeleiding van een volwassen donateur of lid. Biljartspelers moeten in bezit zijn van een toegangspasje en zich houden aan de regels zoals verwoord in artikel 9.
– Gezelschapsdieren worden niet toegelaten met uitzondering van een geregistreerde geleide- en hulphond.
– Scootmobielen moeten buiten het pand worden geparkeerd.
Artikel 2. Contributie en huur
– Het contributiejaar van de verenigingen en de leden/donateurs van BDC loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Leden en donateurs betalen hun contributie aan het bestuur. De verenigingen en biljartteams zoals bedoeld in artikel 1 betalen huur aan het bestuur.
Het bestuur stelt jaarlijks de contributies en huren vast, ten minste op 1 juni van enig jaar. Verenigingen en leden/donateurs kunnen hun huur c.q. lidmaatschap opzeggen voor 1 juni van enig jaar.
– Voor de biljartverenigingen en-teams geldt dat contributie en huren jaarlijks voor aanvang van het nieuwe verenigingsjaar worden betaald. Bij een contributie en/of huurachterstand wordt per 1 september een aanmaning verstuurd. Mocht er na 1 oktober na een tweede aanmaning nog niets zijn betaald, dan volgt een administratieve heffing van € 25. Bij een achterstand van drie maanden volgt een royement.
Bij een contributieachterstand van donateurs/leden wordt per 1 september een aanmaning verstuurd. Mocht er na 1 oktober na een tweede aanmaning nog niets zijn betaald, dan volgt een administratieve heffing van € 10. Bij een achterstand van drie maanden volgt een royement.
– Andere dan biljartverenigingen betalen de huur aan het eind van een kwartaal van het verenigingsjaar, tenzij in overleg schriftelijk een afwijkende periode is afgesproken. Bij een huurachterstand wordt na één maand een aanmaning verstuurd. Na twee maanden volgt een administratieve heffing van € 25. Bij een achterstand van drie maanden volgt een ontbinding van het contract met dien verstande dat de huurachterstand alsnog moet worden voldaan.
Artikel 3. Lidmaatschap en donateur BDC
– Zonder lid te zijn van een vereniging kan een biljarter lid of donateur worden van BDC door aanmelding bij het bestuur via een inschrijfformulier. Hij/zij mag dan gebruik maken van een biljarttafel volgens de regels die in artikel 9 zijn vastgelegd.
– Het bestuur is gerechtigd een aanmelding te weigeren. Het beëindigen van een lidmaatschap dient schriftelijk te gebeuren bij het bestuur, ten minste een maand voor het einde van het lidmaatschap. Bij beëindiging vervallen alle rechten.
– De verenigingen en biljartteams zoals bedoeld in artikel 1 kunnen voor hun eigen leden voorwaarden toevoegen.
Artikel 4. Afspraken met verenigingen en teams
– Met de biljartverenigingen en biljartteams kunnen in overleg afspraken worden gemaakt over het reserveren van biljarttafels voor onderling gebruik en competities.
– Met alle verenigingen en gebruikers kunnen aparte afspraken worden gemaakt over het huren van een of beide denksportzalen en de zogenoemde tussenruimte tussen bibliotheek en centrum.
Artikel 5. Openingstijden
– De openingstijden worden zoveel mogelijk in overleg met de gebruikers vastgesteld. Het bestuur neemt na overleg met de beheerder(s) een besluit. De openingstijden worden gepubliceerd in het centrum en op de website www.bdcgouda.nl. Het is mogelijk in overleg met bestuur en beheerder tot afwijkende afspraken te komen in het geval van bijzondere gelegenheden, zoals (competitie)wedstrijden en/of evenementen. Het barpersoneel is bevoegd om in de avonduren bij weinig of geen bezetting af te wijken van de sluitingstijden
– Tijdens de zomerperiode van half juni tot half augustus gelden beperkte openingstijden, tenzij het bestuur anders beslist.
Artikel 6. Beheer website
– De webmaster die is aangesteld door het bestuur beheert de website www.bdcgouda.nl en ziet erop toe dat deze beschikbaar en bereikbaar is. Hij/zij beheert de structuur van de website; zorgt ervoor dat de inhoud van de website actueel en volledig is en voert de eindredactie van teksten op de website.
– Hij/zij beoordeelt content die voor plaatsing op de website wordt aangeboden en overlegt met de secretaris indien teksten worden aangeboden of geplaatst die niet door de beugel kunnen. De webmaster ziet erop toe dat de website en alle andere interne en externe communicatie voldoen aan de huisstijl en onderhoudt contacten met hen die teksten of andere content voor de website aanleveren.
– De webmaster beantwoordt de binnenkomende e-mail op info@bdcgouda.nl. Met de secretaris worden afspraken gemaakt over de soorten e-mail die de webmaster zelf mag afhandelen, zoals verzoeken om schriftelijke toezending van jaarverslagen en andere openbare informatie. Van andere e-mails stuurt de webmaster een ontvangstbevestiging, waarna de verdere beantwoording/afhandeling aan de secretaris wordt overgelaten.
Artikel 7. Vrijwilligers
– Vrijwilligers zijn natuurlijke personen die zich onbezoldigd inzetten om de doelstelling van de stichting te realiseren. In overleg met het bestuur van de stichting kan worden besloten een vrijwilligersvergoeding uit te betalen. Het bestuur volgt de richtlijnen van de Belastingdienst voor het vaststellen van een maximale vergoeding op jaarbasis.
– Vrijwilligers hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Zij hebben de plicht zich jegens elkaar en ten opzichte van de stichting te gedragen naar hetgeen door redelijkheid en billijkheid wordt gevorderd. Zij hebben de plicht de belangen van de stichting niet te schaden en alle overige verplichtingen te aanvaarden en na te komen die de stichting in naam van haar vrijwilligers aangaat.
– Zij hebben de plicht tot naleving van de statuten en het Huishoudelijk Reglement van de stichting, alsmede van de door het bestuur gegeven richtlijnen. Vaste vrijwilligers hebben de plicht tot het ondertekenen van een vrijwilligersovereenkomst met beschrijving van de functie. De getekende vrijwilligersovereenkomsten worden bewaard door de beheerder van het centrum en de secretaris van de stichting. Een uitzondering wordt gemaakt voor vrijwilligers die op afroep worden ingezet. Zij ondertekenen geen vrijwilligersovereenkomst. Het bestuur of de beheerder kan besluiten dat het niet (langer) wenselijk is dat een vrijwilliger activiteiten voor de stichting ontplooit en heeft het recht iemand met onmiddellijke ingang uit zijn functie te ontheffen. Een dergelijk besluit zal schriftelijk aan de vrijwilliger worden kenbaar gemaakt.
Artikel 8. Consumpties
– De prijzen van de consumpties worden periodiek vastgesteld door het bestuur. Consumpties moeten direct aan de bar worden afgerekend.
– Het is niet toegestaan eigen etenswaren en/of drank te nuttigen in het centrum.
Artikel 9. Het gebruik van het centrum
– De gebruikers van het centrum zijn verantwoordelijk voor het deskundig gebruik en het na gebruik in oorspronkelijke toestand terugbrengen van de materialen die zich in het centrum bevinden.
De verenigingen kunnen desgewenst gebruikmaken van een eigen kastruimte in het centrum. Voor zover de verenigingen materialen in het centrum laten, zijn zij zelf verantwoordelijk voor verzekering tegen brand en diefstal.
Voor het gebruik van de biljarttafels zijn aparte huisregels vastgesteld:
1. De biljarttafels mogen alleen worden gebruikt door leden en donateurs en de leden van de aangesloten biljartverenigingen en biljartteams.
2. Ieder lid is verplicht zijn door het centrum verstrekte pasje af te geven achter de bar ter controle van lidmaatschap en het eventueel berekenen van tafelgeld.
3. Introducées mogen samen met een lid of donateur of een lid van de verenigingen tweemaal van het biljart gebruikmaken tegen betaling van tafelgeld, daarna moeten zij definitief lid worden van het centrum of een van de verenigingen/biljartteams.
4. Tijdens competitiewedstrijden en dagdelen voor de verenigingen kan een nader te bepalen aantal tafels niet worden gebruikt.
5. Tijdens het biljarten is het dragen van horloges en/of sieraden aan de pols van de hand die op het biljart rust niet toegestaan.
6. Indien alle biljarttafels zijn bezet wordt er na maximaal één uur of na afloop van een partij van maximaal dertig beurten de tafel vrijgemaakt voor wachtende leden.
7. Na het gebruik worden de biljarttafels geborsteld, gestofzuigd en afgedekt. De ballen worden gepoetst in de aanwezige machine en ingeleverd bij de bar.
8. Tijdens competitiewedstrijden worden spelers en supporters van de spelende partijen in de accommodatie toegelaten. De wedstrijden moeten ongestoord gespeeld kunnen worden. Van alle competitie spelende leden wordt verwacht dat zij bijdragen aan een goed gastheerschap.
9. Iedere gebruiker van het centrum moet zich houden aan de aanwijzingen van personeel en vrijwilligers.
10. Beschadigingen worden te allen tijde verhaald op de veroorzaker van de schade.
Artikel 10. Wangedrag en schade
– Bij wangedrag van gebruikers van het centrum worden, eventueel in overleg met de verenigingen, maatregelen genomen door het bestuur, hetgeen kan resulteren in een royement van leden/donateurs van de stichting of het ontzeggen van de toegang van andere gebruikers. De verenigingen zijn aansprakelijk voor schade die door haar leden of bezoekers wordt veroorzaakt.
Artikel 11. Privacywetgeving
– Het bestuur van BDC volgt de regels die zijn opgesteld in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Voor het gebruik van camerabeelden is een apart protocol opgesteld.
Artikel 12. Slotbepaling
– In alle gevallen waarin het Huishoudelijk Reglement niet in voorziet, beslist het bestuur van Stichting Biljart- en Denksportcentrum Gouda (secretaris@bdcgouda.nl).
Het Huishoudelijk Reglement is door het bestuur van de Stichting Biljart- en Denksportcentrum Gouda vastgesteld tijdens haar vergadering op 19 augustus 2024.